Édesipar: tények és remények

0
149

2020-ban az édességek húsvéti eladása éves szinten óriásit zuhant. Az édességgyártók reményei szerint az idei értékesítés a tavalyi mélypontot 3-4 százalékkal azért majd felülmúlja.

Már a tavalyi trendek azt mutatták, hogy 2020 nem lesz az édességgyártók legjobb éve. A tavalyi húsvét a hazai édességpiac egyik legnagyobb esését szenvedte el, 20-25 százalékkal csökkentek a húsvéti szezonális édességtermékek eladásai – írta a Store Insider cikke alapján az agrotrend.hu.

Az éves csokoládéfogyasztás kb. 5 százaléka erre a szezonra tehető. A magyar piacon normális körülmények között évente körülbelül 4-5 milliárd forint értékben 900-1000 tonna húsvéti édesség fogy, elsősorban csokinyúl és csokitojás, 2020 húsvétján 820 tonna húsvéti édesség fogyott, 3 milliárd forint körüli értékben.

Az idei húsvét az eddig legveszélyesebb, legtöbb embert érintő harmadik hullámmal esik egybe. Bízunk abban, hogy ha a kereslet húsvétkor visszafogottabb is lesz, a tavalyi mélypontról pozitív irányba indulunk el – mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke. Optimista becslése szerint idén 3-4 százalékkal nőhet a húsvéti édességpiac, ami 850 tonna édességet jelent, az árbevétel 3 milliárd forint felett alakulhat.

A járvány hatásait főleg a kisebb hazai gyártók érezték meg erőteljesen, akiknek korábban sikerült termékeikkel bekerülniük repülőtérre, belvárosi üzletekbe, exkluzív kávézókba. Noha az online értékesítés szinte mindenhol felpörgött, az édességek esetében ez teljes egészében nem tudja kiváltani a hagyományos csatornákat. Az átoltottsági szint növekedését és a járvány csillapodását ezek a kisebb gyártók különösen várják, hogy eladásaik erőteljesen növekedjenek, mondta Sánta Sándor.

Karácsonykor kompenzáltunk

Némethné Szabó Alíz, a METRO Édesség és Cukrászat kategória menedzserének tájékoztatása szerint tavaly kihívást jelentett az eladható édesség mennyiségét előre jelezni. A húsvéti szezonra november-decemberben készítik az előrejelzéseket, míg a karácsonyi szezonra május környékén. Ezért értelemszerűen 2019-ben, amikor még nem sejthettük, hogy világjárvány tör majd ki, a 2020-ban a húsvéti édesség igényeket túlbecsülték.

Ennek következtében karácsonyra a kereskedők már visszafogott, 10-20 százalékkal csökkentett rendeléseket adtak le. A METRO Kereskedelmi Kft.-nél a karácsonyi szezonális édességek, a csokimikulások és a szaloncukrok azonban végül várakozáson felüli fogytak, és utánrendeléssel ki tudták elégíteni az igényeket. Így a 2020-as év húsvéti veszteségeit némiképp kompenzálta az azután következő időszak, amikor lépésről-lépésre erősödött a fogyasztás. Hosszabb távú trend ugyanakkor, hogy járványtól függetlenül a húsvéti időszakban egyre kevesebben ünnepelnek hagyományos módon, sok család kirándul, elutazik, a locsolkodás elmarad, ami magával hozza az ekkor értékesített húsvéti édesség mennyiségének lassú csökkenését, ezzel 2022-ben is számolnak.

A METRO Kereskedelemi Kft. tapasztalata alapján a vásárlók egyre inkább a minőségi édességeket keresik. Inkább választanak drágább, vagy akár kisebb kiszerelésű édességet, semmint, hogy alacsonyabb színvonallal elégedjenek meg. A piacról például teljesen kiszorultak a bevonó masszából készült termékek. A minőségi kereslet a gyártókat is arra ösztönzi, hogy minőségi kínálatot nyújtsanak. Mutatja ennek a folyamatnak az erejét, hogy ezt a trendet a járvány sem tudta megváltoztatni. Némethné Szabó Alíz reméli, hogy 2021 karácsonyán egy hagyományos jó szezont zárhatnak a gyártók és a kereskedők egyaránt.

Innovációkra éhesek vagyunk

A minőség iránti keresletet erősíti a gyártók folyamatos innovációja is. Egyre nagyobb az igény a cukormentes, organikus, természetes, vagy az állati összetevőktől mentes rágcsálnivalókra, és jobban fogynak a prémium termékek is – ismertette Sánta Sándor.

A nemzetközi sajtó figyelmét is felkeltették az olyan ötletes innovációk, mint a Rimóczi Art (családi cukrászüzem) maszkos Mikulása. A családi vállalkozás idén a vakcinát hozó, remény nyuszival rukkolt elő, 2021-ben mindkét termék elnyerte a Magyar Édességgyártók Szövetségének Innovációs díját. (https://www.hunbisco.hu/2021/03/01/edesseg-innovacios-dij-a-rimoczi-art-nak/) A gyártás és csomagolás terén is több innovációval jelentkeztek a gyártók, amelyek még vonzóbbá teszik a termékeket.

Sokszor jól megfér a régi az új mellett, mert a tradicionális édességek sokszor az új elvárásokkal szerencsésen találkoznak. Állandó igény az édességkészítők felé, hogy nemcsak az innováció, de a megszokott, vagy gyerekkori ízek felidézése.

Sánta Sándor ismertette, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által elrendelt, hagyományos húsvéti vizsgálata a közel félszáz ellenőrzött termék közül minden csokoládényulat rendben talált, ezt a teljesítményt meg is köszönte a minőség iránt elkötelezett gyártóknak. (https://kormany.hu/hirek/husveti-termekvizsgalat-a-nyuszik-felol-iden-is-nyugodtak-lehetunk)

Mind itthon, mint nemzetközi tekintetben a csokitól eltérő édességek, például kekszfélék, ostyafélék, gyümölcsökkel dúsított termékek keresletének élénkülését tapasztalja a Szövetség. Ezt jól példázzák az idén először virtuálisan megszervezett globális ISM édesség expo Innovációs díjai is, ahol gyümölcsös gabonagolyó és sajtkrémmel töltött ostyás ropogtatni való érdemelt ki innovációs díjat a különleges, természetes teakivonatos csokoládé mellett. (https://www.ism-cologne.com/events/events/new-product-showcase) (Az ISM a világ legjelentősebb édesség expója, hagyományosan évente egyszer, Kölnben rendezik. 2020 február elején még megtartották, a járvány napokkal később elérte Európát, és azóta nincs sem személyes ISM, sem hasonló rendezvények.)

agrotrend.hu