KezdőlapAgrárvilágKertSzőlő, a különleges csemege

Szőlő, a különleges csemege

Hazánk egyik legjelentősebb gyümölcse a szőlő. Nagyjából mindenhol megterem nálunk, mivel kedveli a napos, meleg klímánk és a tápanyagba gazdag földünk. Augusztus végén, szeptember elején indul a szezonja. Számos fajta megtalálható, fehértől a piros szőlőig, kisebb és nagyobb szemű, édesebb és kevésbé édes fajtaként. Ha finom, ízes, édes csemegére vágynánk, kiváló választás.

A szőlő történelme

Kis-Ázsiából indult hódító körútjára. Magyarország területén már több mint ezer éve termesztenek szőlőt, melyből főleg bor készül. Már a honfoglalók virágzó szőlőművelést találtak helyben, mikor megérkeztek.

Hazánkban a legnagyobb részt borok készítésére alkalmas szőlőt termesztenek, nem csemegét. Számos fajtája közül azért akad ehető fajta is, illetve kettős hasznosítású is, mely ehető és bor is készíthető belőle. Úgy lehet megkülönböztetni a kettő fajtát, hogy a csemegeszőlő szép, nagy szemű, ropogós húsú, apró magú vagy magtalan, bírja a szállítást és a tárolást is. A borszőlő viszont kifejezetten vékony héjú, nagyon lédús. Inkább leve van, mint húsa.

A szőlő hatóanyagai

Rendkívül magas, több mint 80%-a víz a szőlőnek, de energia és szénhidráttartalma is kiemelkedően jó. A cukortartalma 15-16% is lehet, de nem ritka az attól még magasabb 18-20% sem. A-, B-, C-, K-vitamint is tartalmaz, de megtalálható benne kálium-, szelén-, biotin-, vas- és folsav is. Ezen kívül tartalmaz fitovegyületeket, flavonoidokat, polifenolokat is, melyek szintén rengeteg jótékony tulajdonsággal ruházzák fel a bogyós gyümölcsöt. Ezek a vitaminok leginkább a szőlő héjában és magjában találhatóak meg.

fotó: pixabay.com

Ezért érdemes fogyasztani a szőlőt

Bár magas a szénhidráttartalma, sok cukrot tartalmaz, mégis a glikémiás indexe, azaz a vércukorszint-emelő hatása közepes mértékű csak, így mérsékelten, odafigyelve, keveset a cukrosok is fogyaszthatnak.

Rendkívül jó a vízhajtó hatása és méregtelenítésre is kitűnő. Nagy mennyiségben fogyasztva csökkenti a vér, illetve a vizelet húgysavszintjét, ezzel mérsékelve a köszvényes panaszokat. Rendszeres fogyasztása segíti az erek rugalmasságát, semlegesíti a szabad gyököket, megelőzhető vele az érelmeszesedés is. Csökkenti a vérnyomást, gátolja a vérrögök kialakulását, ezáltal védi a szervezetet a szívinfarktustól.

Rosttartalma miatt székrekedésre, aranyérre is hatásos. Diétázóknak a reggeli órákban tökéletes kezdés.

Jó gyulladáscsökkentőként is, meggátolja a gyulladás folyamatában résztvevő anyagok képződését. Kutatások bizonyítják, hogy minimálisan, de mérsékli az allergiás tüneteket is. LDL koleszterin káros hatásai ellen is jótékony védelmet nyújt.

A szőlő magját is ajánlott fogyasztani, mert erősen antioxidáns hatású vegyület. A szőlőmag kivonata, a szőlőmag-olaj segíti az agyat és az idegrendszert. Csökkenti az ízületi fájdalmakat, jó hatással van a szív- és érrendszerre.

A szőlő nem csak belsőleg fogyasztva, hanem külsőleg is ki tudja fejteni hatását. Lassítja a bőr elöregedési folyamatát, megelőzi a ráncokat, ezért egyre több kozmetikumban található meg a szőlő és magja, mint értékes hatóanyag.

Nyersen, frissen fogyasztva remek csemege és legtöbb fajtájából finom bor is készíthető, ez ismeretes. Azt viszont sokan nem tudják, hogy készíthető belőle más finomság is, illetve a levele is felhasználható, nem csak a bogyós termése a szőlőnek.

Mit készíts belőle?

A szőlőből érdemes lekvárt, zselét, dzsemet, gyümölcskocsonyát, befőttet készíteni. Levéből borecet, must, bor is készülhet, de felhasználható különböző turmixok, smoothiek, szörpök készítéséhez is. Még borélesztőt is készítettek belőle régebben. A szőlő levelét pedig főételek, húsos, rizses ételekben használják. Megtölthető hússal, zöldségekkel, rizzsel vagy olajos magvakkal is. Rendkívül különleges, pikáns íze van és kevés a kalóriatartalma. De a szőlő levelét kovászos uborka levébe is teszik.

Ajánló